Novica Tadić - OPET ONO

PODELI:

 Novica Tadić

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

OPET ONO

 

Opet ono pogubno mešanje stvari i ljudi.

Vidim pepeljaru pored usnulih fotelja i

Kažem: beba-pepeljara. U ostavi su

Flaše-device. Videh bele stolice, zinule,

Gde padaju s visine drusle vrele zadnjice.

U krčmi sam razgovarao s čovekom-kasicom.

Jedna mi violina jednom reče, uzgred:

Svako ima svoj ton. Jedan me pred kinom

Iznenada pohvali i nestade. Jednog videh

Na ulici sa slušalicama na ušima. Na stolu

Zeva mašina. I vidim kako zapisujem:

Tog dana imao sam pantalone boje miša,

Plavi izanđali kaput, stare cipele.

Nikome ništa ne govorim. Svačemu se nadam.

Ništa ne želim. Nikoga ne žalim.

Ničeg se ne plašim. Sretam ovog i onog.

Tetku sa sandukom. Usamljenu muvu koja

Brine o nečemu. Kancelarijskog slepića.

Svraku na kocu. Balkansku babu. Paranoika

Iz nužnika. Onog što je pobegao s mojim

Rečenicama u džepu. Mulu. Mudonju. Vaš.

Prolazi, Crna Godino.

 

 

POZIV

 

Uzalud ti prison promucan poziv.

Evo me: samo što nisam došao.

Sačekaj samo trenutak: dolazim.

Nemoj da nešto loše o meni pomisliš.

 

Da. Čista sam naiva. Neznalica koju nisu

Klale zmije. Drvo za tvoj drvljanik.

Daska koju ćeš tajno glodati, vrat

Za omču. Večno detinjstvo što se

Preko sebe preliva.

 

Povrće i kost za tvoj lonac. Vrelo.

Onaj koji bulazni i ne zna za sebe.

Nešto divlje što valja ukrotiti…

Sve da prošitiš svoj posed i tamnu

Nametneš vlast.

 

Da me potapšeš po ramenu, jedva

Čekam. Da me pohvališ i uzdigneš

Na svoj način. Da napraviš sviralu

Od moje cevanice. Veliki si ti

Zanatlija.

 

Ništa me ne gledaj prevrnutim

Belim

Očima.

 

 

ANĐEO S OČIMA KOJE IZVIRU

 

      Anđeo s očima koje izviru

prelistavaće moje crne obraze

               kao knjigu

 

 

JUTROS SAM PROLAZIO PARKOM…

 

Jutros sam prolazio parkom, pored starih stabala;

tri su se sunčeva mlaza, padajući kroz krošnje,

u ostriženi travnjak zarivala. Zastao sam i seo

na najbližu klupu. Razmislio o svom veselom životu.

 

Podižući glavu, rekoh sebi: tu je moje tajno oružje,

svetlosna viljuška zabodena u travnjak! Trozubac divni!

Svima ću unutrašnje oči povaditi, oslepeće pre slepila,

ništa više neće moći videti sem svetlosti…

 

Čuvajte se, dobri ljudi, ja idem od trga do trga,

od bulevara do bulevara, od ulice do ulice,

sa svojim oružjem, plačući…

Sa svojim oružjem, svetlim oružjem, ridajući.

 

 

UDALJI IH OD SEBE

 

Udalji ih od sebe.

Prohteve podmukle,

kaprice i rđava htenja

što pre otkloni.

Izostavi jela koja tove,

zlosmradija utrobna;

slabost opijanja

nadjačaj kako znaš.

Brbljanja, šale, kikot,

nek ti ne budu u uhu.

Očajanje, nered, lenost,

nek ti ne tkaju pokrov.

Odgurni male želje

koje mame, koje lažu.

Strah ti donose i

živce kidaju ljudi - skakavci.

Udalji ih od sebe,

da ne bi zaboravio večnost.

 

 

DIVLJA DOLINO

 

Divlja dolino, ovde si među rečima.

Prastara paprat u tebi je zapaljena.

Dolino mržnje i plača prvog, zaboravljena,

Pokazuješ se samo sokolovom oku

U plavetnilo zagledanom. Tu zec

Striže ušima, u bekstvu okrvavljen.

I psi, napujdani, jurnuće kroz tebe.

I goniči rukava zasukanih, iznad krvopisa.

Na tvojoj me steni uzalud lasica hitra čeka.

Često požalim što te napustih

I dođoh ovamo pod balave jezike,

Gde vrca svaki jad, i nemilice pada

Svaka guba po meni. Divlja dolino,

Rano iza rana, uspomeno iza uspomena,

Ti moje platno laneno, uvij me,

Najzad zakloni. Sanjaj me samo ti.

 

 

NATOVARIO SAM SEBI NA VRAT…

 

Natovario sam sebi na vrat sve divne i predivne stvari.

Na moj je život stavljena vaza sa cvećem.

U tišini umirem, pored zida, ležeći.

U snu me grle anđelčići, deca-duhovi.

Svetlost pada između zavesa, na žuti pod.

Nekada sam čudovišta hranio, bio radan, bio opak.

U svet sam krijumčario nešto strašno i prvobitno.

Bio sam grešan; sad sam pomiren.

Moja je svest ravna i crna i mirna.

Sad znam da Bog nije mrtav; Bog je gladan.

Kad dođe, ješće pečurke sa Zemljinog stola.

Najzad ću čuti blejanje božjeg stada.

 

Sunce će podići svoju damsku haljinu, bežeći.

Svako će Ja iščeznuti kao žiška u pepelu.

Biće to kikot sastavljen od krikova samrtnika.

Mrtvi i živi pomešaće grive u suludoj njisci.

Knjige će biti svedene na jedno slovo i sklopljene.

Svedržitelj će svet ispustiti iz svojih suvih ruku,

Kao špil karata posle iscrpljujuće igre.

Dođi i vidi kako danima ležim pored zida.

Ponovo će zidovi biti crni i beskonačni,

A svako stanište mračna pećina bez vatre.

 

 

USRED BUKE

 

Usred buke, pokretnog mnoštva, vrtloga živog,

Znam tvoje sile, ulico;

Gde se reklame ogledaju u vlažnom asfaltu,

Gde prosjak iznad kape zapeva, osovljen

O zid i štaku,

Gde se golubovi zaleću na bačeni opušak,

Gde kamenjarka nudi usluge,

Gde se kružno stepenište uzdiže... Znam

Grupu ljudi na uglu, i zapevke, i barjake,

I zadignuti okovratnik čoveka u crnom kaputu,

I haustore pokapane krvlju, i trku, povike,

Udarce, pucnje,

            I uvodna slova, kulise, parole,

I barska ogledala, panoe, i dim i maglu.

I znam trgovce, šegrte, ćate, lutke u izlozima,

Bleskove, odraze, vrevu.

            I znam onog što se

Obrušava na mene kao na divljač, iznenadnu

Lovinu...

I znam da znam gde se to danas crveni i crni

Đavoli žene. Krenuću lagano tamo. Sam.

 

 

DELIRIJA

 

Kad su me ono ludog po dvorištu hvatali

Kad sam u naručja mladih žandarma padao

Kad su me ulicom nosili ispod pazuha vukli

Kad sam ležao na trotoaru između parkiranih kola

Kad sam tebe sreo slatka Delirijo

Bila si mnogolika živa utvara u naletu neodoljivom

Sva tvoja lica primicahu mi se iz daljine

I svi oni nemogući oblici bili su tvoje telo

Tvoje grcavo obilje osvajalo je plavilo odasvud

Beše to veselje nezaboravno silno umnoženo

I kao da sve to dolazaše iz pozlaćenog jednog okvira

Sa jelovom grančicom iznad zadenutom

 

 

DVE BELEŠKE

1.

Da mi nije reči, pomisli, igrarija

ostala bi samo moja

nesreća savršenija od

sunca na crtežu dečijem

 

Samo disanje u slapovima materije, samo bol

 

2.

Kad jezik dodirne vrh jezika

demon razgovara sa demonom, usta obzinu usta

 

Kad telo na telo nalegne

jedna prastara lomača širi miris paljevine

 

Kad se tela pod vodom sparuju

među otkinutim cvetovima mač na vodi pliva

 

Iz dubine

biserni krst

približi se, odbleskujući, vrteći se

 

 

SVEST

 

Ona ulazi u moj san i prekida mi lako

uvek tamno zadovoljstvo. Lebdi iznad tek

sagledanog kao orao iznad žrtve. Krstari

okolo, u sve se upliće. Ušunja se na mala

vrata, bane kroz prozor. Ona zaklanja

moj neprestani plač – ta velika tešiteljka.

Često je led na mom mozgu, baš onda kad

podseti me na krupna i sitna sagrešenja.

I kako godine odmiču, ceo moj život

pretvara u temu o kojoj bi valjalo što pre

pisati, dok sve nije otišlo u ko zna kakve

jame i pećine. Ponekad stane iznad mene,

u prozirnom plaštu, kao Anđeo Smrti.

Ništa mi ne predlaže i samo na jedno

nagovara, zla.

Naziv

Aleksandar Janin,1,Aleksandar Sekulović,1,Analize,6,Brana Petrović,2,časopis,1,Danijel Dragojević,1,Dragan Radenović,2,Esej,4,Eseji,7,Fotografije,1,Ivo Andric,1,Leonard Koen,1,majska zora,1,Milorad Pavić,1,Mirela Mirković,3,Momčilo Bakrač,25,Nik Kejv,1,Novica Tadić,1,Otar Imerlšvili,1,poezija,8,Prevodi,4,Projekti,1,Proza,10,Putopis,4,Retrospektiva,3,Saša Montiljo,3,Slikarstvo,3,Slobodan Marković,1,susreti,3,Tom Vejts,1,Vajarstvo,1,Video,7,Vlado Brkanlić,1,Vojvodina,1,Vujica Rešin Tucić,1,Zbornici,1,
ltr
item
Kalisto Poezija: Novica Tadić - OPET ONO
Novica Tadić - OPET ONO
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiV85P3k4UwxyCv26WFBdiSt-Hd76xWUUmBPdIWDjCWMc_8TeGOrHLRD7fOP5fQX_ddJqHYYruOrHnmG_VTelfkplNEEmj569o4zAcR75jG50g53tNubWj2NGhDkx5252kuFJ0Mp5Izpni8ehbd9zmr-0uaq6xjjbG9jxYJXWkUJP1DkelWc7-x_NNArMFx/s320/688689.jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiV85P3k4UwxyCv26WFBdiSt-Hd76xWUUmBPdIWDjCWMc_8TeGOrHLRD7fOP5fQX_ddJqHYYruOrHnmG_VTelfkplNEEmj569o4zAcR75jG50g53tNubWj2NGhDkx5252kuFJ0Mp5Izpni8ehbd9zmr-0uaq6xjjbG9jxYJXWkUJP1DkelWc7-x_NNArMFx/s72-c/688689.jpg
Kalisto Poezija
https://kalistop.blogspot.com/2024/01/normal-0-false-false-false_21.html
https://kalistop.blogspot.com/
https://kalistop.blogspot.com/
https://kalistop.blogspot.com/2024/01/normal-0-false-false-false_21.html
true
7457119720479873781
UTF-8
Svi postovi su učitani Nije pronađen nijedan post VIDI SVE Pročitaj više Reply Cancel reply Delete Početna STRANE POSTOVI Vidi sve PROČITAJTE I OVO: OZNAKA ARHIVA PRETRAGA SVI POSTOVI Nije pronađen nijedan post koji odgovara vašem upitu VRATI SE NA POČETNU Sunday Monday Tuesday Wednesday Thursday Friday Saturday Sun Mon Tue Wed Thu Fri Sat January February March April May June July August September October November December Jan Feb Mar Apr May Jun Jul Aug Sep Oct Nov Dec just now 1 minute ago $$1$$ minutes ago 1 hour ago $$1$$ hours ago Yesterday $$1$$ days ago $$1$$ weeks ago more than 5 weeks ago Followers Follow THIS PREMIUM CONTENT IS LOCKED STEP 1: Share to a social network STEP 2: Click the link on your social network Copy All Code Select All Code All codes were copied to your clipboard Can not copy the codes / texts, please press [CTRL]+[C] (or CMD+C with Mac) to copy Table of Content